Uitgangspunten financieel beleidAlgemeenDe gronden waarop de ramingen zijn gebaseerd zijn van belang voor de beoordeling van de financiële positie. Het zijn onder andere de uitgangspunten die hebben geleid tot het gepresenteerde financiële meerjarenperspectief.OnderwerpenAantal inwoners en woonruimtenUitgangspunten financieel beleidAantal inwoners en woonruimtenVoor de ramingen is uitgegaan van de prognose van aantallen inwoners en woningen zoals opgenomen in de onderstaande tabel. In de ramingen van de woningaantallen is rekening gehouden met sloop en nieuwbouw, die beperkt is en voor zover nodig aansluit op de regionale programma’s voor de ontwikkeling van woon- en werklocaties.1-1-20181-1-20191-1-20201-1-20211. Inwoners74.70076.30077.30077.7002. Woningen36.50037.30037.80037.900Loon- en prijspeilUitgangspunten financieel beleidLoon- en prijspeilGelet op de huidige lage inflatie en de te verwachten lage indexering van het gemeentefonds is voor 2018–2021 afgezien van indexering van de uitgavenbudgetten (behoudens contractuele afspraken hierover).Voor de raming van de salarislasten in de begroting 2018-2021 is uitgegaan van de toegestane personele formatie per 1-1-2018 en het loonkostenniveau per 1-4-2017 conform de CAO gemeenten.Uitgangspunten Programmabegroting 2018 - 2021Uitgangspunten financieel beleidUitgangspunten Programmabegroting 2018 - 2021De Programmabegroting 2018-2021 is opgesteld in overeenstemming met de uitgangspunten uit de Kadernota 2018-2021, die op 6 juli 2017 door de gemeenteraad is vastgesteld. Hierop zijn mutaties meegenomen als gevolg van autonome- en exogene ontwikkelingen.Algemene uitkering gemeentefondsUitgangspunten financieel beleidAlgemene uitkering gemeentefondsDe algemene uitkering uit het gemeentefonds is geraamd op basis van de laatst beschikbare gegevens uit de mei-circulaire gemeentefonds 2017. De gevolgen van de september-circulaire gemeentefonds 2017 worden eventueel verwerkt in de Nota van wijziging op de begroting, die tegelijk met de programmabegroting in de gemeenteraad wordt besproken.RentepercentagesUitgangspunten financieel beleidRentepercentagesIn de begroting zijn de volgende rentes gehanteerd:rente aan te trekken kort vreemd vermogen 0,25%rente aan te trekken lang vreemd vermogen 1,50%rente eigen financieringsmiddelen 1,50%renteomslag 1,50%.Lokale heffingenUitgangspunten financieel beleidLokale heffingenHet uitgangspunt blijft dat de gemeentelijke woonlasten in 2018 gemiddeld genomen niet meer stijgen dan het inflatiepercentage (1,0 %). Tot de gemeentelijke woonlasten worden gerekend de onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing geldt het principe van 100% kostendekking. Bij de vaststelling van de tarieven voor individuele dienstverlening is ook het streven in principe gericht op 100% kostendekkendheid.Post onvoorzienUitgangspunten financieel beleidPost onvoorzienDe post onvoorzien, opgenomen onder het programma Algemene dekkingsmiddelen, kent een incidenteel en een structureel deel, deze bedragen respectievelijk € 110.000 en € 60.000. De ramingen lopen van € 170.000 in 2018 op tot € 350.000 in 2021. Een beroep op de post voor onvoorziene uitgaven kan worden gedaan als de uitgave onvoorzien, onuitstelbaar en onvermijdbaar (3 O's) is. Hiervoor wordt op dat moment een begrotingswijziging aangeboden aan de gemeenteraad.DividendenUitgangspunten financieel beleidDividendenDe dividend-opbrengsten worden op basis van realisatiecijfers 2016 en de resultaatverwachtingen voor de korte termijn geraamd. De verantwoording van het dividend vindt overigens plaats in het jaar van het besluit tot dividenduitkering door de betrokken onderneming.KapitaallastenUitgangspunten financieel beleidKapitaallastenDe kapitaallasten (rente en afschrijving) worden aan producten en programma´s doorberekend. De rente door middel van een renteomslag-percentage en de afschrijvingen op basis van de economische levensduur.Enkele investeringen worden gedekt uit reserves. In dat geval wordt de investering geactiveerd en vervolgens afgeschreven conform het vastgestelde activabeleid. De voor dekking aangewezen reserves worden in de reserve dekking afschrijvingslasten gestort, waarna de jaarlijkse afschrijvingslasten uit de reserve worden gedekt.