Lokale HeffingenAlgemeenDe uitgangspunten van het beleid voor de heffing van gemeentelijke belastingen en tarieven zijn vastgelegd in het coalitieakkoord 2015-2018 “Ondernemend, sociaal, duurzaam en dichtbij” en in de nota Lokale heffingen.OnderwerpenBeleidsuitgangspuntenLokale HeffingenBeleidsuitgangspuntenDe financiële afspraken zijn:Wij streven naar gemiddeld gelijkblijvende lasten voor inwoners en bedrijven, met behoud van voorzieningen, waarbij de inkomsten en uitgaven van de gemeente jaarlijks kritisch worden bezien.Wij streven naar een lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden.Wij streven ernaar structureel en op de lange termijn kostendekkende heffingen en leges door te voeren.De afspraken zijn bedoeld om de lasten voor burgers en bedrijven te beheersen en een evenwichtig belastingbeleid te voeren. De woonlastenberekening geeft een goed inzicht in de veranderingen van de belangrijkste gemeentelijke heffingen en de consequenties ervan voor de burger. Deze berekening volgt aan het einde van deze paragraaf.Gemeentelijk belastinggebiedLokale HeffingenGemeentelijk belastinggebiedDe gemeentelijke belastingen omvatten de onroerende-zaakbelastingen, de hondenbelasting, de precariobelasting, de reclamebelasting en de toeristenbelasting.Onroerende-zaakbelastingen (OZB)In geld gemeten is de onroerende-zaakbelasting de belangrijkste belasting. Voor woningen en niet-woningen betalen alleen de eigenaren OZB. De opbrengstraming van de onroerende-zaakbelasting (OZB) is in de gemeentebegroting 2018 gebaseerd op de waarde van de onroerende zaken en de verwachte minder- en meeropbrengsten van respectievelijk sloop en nieuwbouw van woningen en niet-woningen. Voor de berekening van de tarieven voor 2018 wordt uitgegaan van de WOZ-waarde per 1 januari 2017.Voor het belastingjaar 2018 worden alle onroerende zaken gewaardeerd naar een waardepeildatum van 1 januari 2017. De prognoses duiden op een gemiddelde waardestijging, respectievelijk waardedaling:woningen 5,0 %niet-woningen - 6,5 %In tabel 1 zijn de OZB-tarieven voor 2017 opgenomen en de nieuwe tarieven 2018 (als percentage van de WOZ-waarde).Tabel 1Tarief L-V 2017 in %Tarief L-V 2018 in %1. Woningen:a. eigenaren0,090420,087602. Niet-woningen:a. eigenaren0,315730,34680b. gebruikers00De stijging/daling van de tarieven wordt grotendeels gecorrigeerd door de lagere/hogere waarden voor de onroerende zaken.Gemeentelijke heffingenLokale HeffingenGemeentelijke heffingenDe gemeentelijke heffingen betreffen de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de begraafrechten, de marktgelden en de leges. Dit zijn inkomsten als gevolg van door de gemeente geleverde diensten en producten.Opbrengsten belastingen en heffingenOnderstaande tabel 2 geeft inzicht in de omvang van belastingen en heffingen:Tabel 2Belastingsoort(bedragen x € 1.000)201720182019%-aandeel in totaal 2018Onroerende-zaakbelasting10.65110.77911.43633,8%Toeristenbelasting1421431430,4%Hondenbelasting2372402400,8%Precariobelasting3683683681,2%Afvalstoffenheffing10.97010.75310.75333,8%Rioolheffing5.0795.2045.42016,3%Begraafrechten9419419413,0%Marktgelden7676760,2%Leges (inclusief bouwleges)3.5483.2042.95710,0%Reclamebelasting1481481480,5%Totaal32.16131.85832.484100%Nieuwe begrotingsvoorschriften en kostenonderbouwing heffingenLokale HeffingenNieuwe begrotingsvoorschriften en kostenonderbouwing heffingenMet ingang van 1 januari 2017 zijn de begrotingsvoorschriften in het BBV aangepast. De wijziging heeft ook invloed op de kosten onderbouwing van gemeentelijke heffingen. Voor het bepalen van de kostprijs wordt een systeem van kostprijstoerekening gehanteerd conform de Financiële verordening van de gemeente Leidschendam-Voorburg.Naast de directe kosten worden bij de kostentoerekening alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten. Bij de indirecte kosten worden betrokken:de overheadkosten, opslag op basis van uurtariefde bijdragen en onttrekkingen aan voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activade kapitaallasten van de in gebruik zijnde activade compensabele BTW en de kosten van het kwijtscheldingsbeleid (voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing)Overzicht van de kostendekkendheid van de heffingen en leges Kostendekkendheid AfvalstoffenheffingLokale HeffingenOverzicht van de kostendekkendheid van de heffingen en leges Kostendekkendheid AfvalstoffenheffingOmschrijving2018Kosten taakveld T73 Afval, incl. rente7.944Kosten taakveld T63 Inkomensregelingen650Kosten taakveld T21 Verkeer en vervoer, incl. rente413Inkomsten taakveld T73 Afval, excl. heffingen-300Netto kosten taakveld€ 8.707Toe te rekenen kosten:Overhead, incl. rente419BTW1.633Totale kosten€10.759Opbrengst heffingen- €10.753Dekkingspercentage99,94%Bedrag x € 1.000Toelichting kostendekkendheid afvalstoffenheffingLokale HeffingenToelichting kostendekkendheid afvalstoffenheffingDe kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval worden gefinancierd vanuit de gemeentelijke afvalstoffenheffing.Bij de bepaling van de hoogte van de afvalstoffenheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:Het tarief is maximaal 100% kostendekkend. De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T73 Afval (bijdrage gemeenschappelijke regeling Avalex, beheer- en onderhoud pand Avalex), en Taakveld T63 inkomensregelingen (kwijtscheldingen) worden voor 100% meegenomen in het tarief. De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud veegmachines) worden voor 35% meegenomen in het tarief. De direct te relateren inkomsten op Taakveld T73 Afval (huuropbrengst pand Avalex en Nedvang vergoeding verpakkingsmaterialen) worden voor 100% meegenomen in het tarief.Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T73 Afval en voor 35% aan Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud van de veegmachines) wordt eenoverheadopslag meegenomen.De BTW op de directe kosten (excl. kapitaallasten) wordt meegenomen in de afvalstoffenheffing.De gehanteerde omslagrente is 1,5%. Conform raadsbesluit 'Uitvoering gezamenlijk afvalbeleid' (Verseonnummer 1491388) worden de uitvoerings- en transitiekosten als gevolg van het invoeren van 'Omgekeerd Inzamelen' meegenomen in het tarief. Kostendekkendheid RioolheffingLokale HeffingenKostendekkendheid RioolheffingOmschrijving2018Kosten taakveld T72 Riolering, incl. rente3.944Kosten taakveld T63 Inkomensregelingen300Kosten taakveld T21 Verkeer en vervoer, incl. rente319Inkomsten taakveld T72 Riolering, excl. heffingen-6Netto kosten taakveld€ 4.556Toe te rekenen kosten:Overhead, incl. rente668BTW-Totale kosten€ 5.225Opbrengst heffingen- € 5.204Dekkingspercentage99,59%Bedrag x € 1.000Toelichting kostendekkendheid rioolheffingLokale HeffingenToelichting kostendekkendheid rioolheffingDe kosten voor de gemeentelijke watertaken worden gefinancierd vanuit de gemeentelijke rioolheffing.Bij de bepaling van de hoogte van de rioolheffing zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:Het tarief is maximaal 100% kostendekkend. Eerste aanleg van riolering wordt gedekt vanuit de betreffende grondexploitatie. De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T72 Riolering en Taakveld T63 Inkomensregelingen (kwijtscheldingen) worden voor 100% meegenomen in het tarief.De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud veegmachines) worden voor 35% meegenomen in het tarief. De direct te relateren inkomsten op Taakveld T72 Riolering (huuropbrengst) worden voor 100% meegenomen in het tarief. Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T72 Riolering en voor 35% aan Taakveld T21 Verkeer en Vervoer (onderdelen straatreiniging, legen afvalbakken en onderhoud van de veegmachines) wordt een overheadopslag meegenomen. De BTW op de directe kosten wordt niet meegenomen in de rioolheffing. De gehanteerde omslagrente is 1,5%. Conform het WRP 2016-2021 vindt er de komende jaren een storting in de voorziening plaats ter dekking van toekomstige kapitaallasten.Kostendekkendheid LijkbezorgingsrechtenLokale HeffingenKostendekkendheid LijkbezorgingsrechtenOmschrijving2018Kosten taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria, incl. rente867Inkomsten taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria excl. heffingen-139Netto kosten taakveld728Toe te rekenen kosten:Overhead, incl.rente226BTW-Totale kosten954Opbrengst heffingen-941Dekkingspercentage98,64 %Bedrag x € 1.000Toelichting kostendekkendheid lijkbezorgingsrechtenLokale HeffingenToelichting kostendekkendheid lijkbezorgingsrechtenDe kosten voor begraafplaatsen en crematoria worden gefinancierd vanuit de gemeentelijke begraaftarieven.Bij de bepaling van de hoogte van de begraaftarieven zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria worden voor 100% meegenomen in het tarief.De direct te relateren inkomsten op Taakveld T75 (onttrekking uit de voorziening afkoopsommen grafonderhoud) worden voor 100% meegenomen in het tarief.Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren aan Taakveld T75 Begraafplaatsen en crematoria wordt een overheadopslag meegenomen. De BTW op de directe kosten (excl. kapitaallasten) wordt meegenomen in de begraaftarieven.De gehanteerde omslagrente is 1,5%.Kostendekkende legesLokale HeffingenKostendekkende legesOmschrijving2018Kosten legesverordening, taakvelden T02,T21, T832.690Netto kosten taakveld2.690Toe te rekenen kosten:Overhead, incl. rente1.068BTW0Totale kosten3.758Opbrengst heffingen2.884Dekkingspercentage77%Bedrag x € 1.000Tabel: kostendekkende leges per hoofdstukLokale HeffingenTabel: kostendekkende leges per hoofdstukTitelHoofdstukNetto kosten (taakveld)Overhead(incl. omslag-rente)BTWTotale kostenOpbrengst-heffingenDekkingT1-1Burgerlijke stand153.38749.0450202.431-163.394-81%T1-2Reisdocumenten760.904119.5760880.479-851.352-97%T1-3Rijbewijzen264.80776.6100341.417-283.500-83%T1-4Verstrekkingen BRP165.46029.1950194.655-118.770-61%T1-5Huisvestingswet 201428.278932029.210-12.518-43%T1-6Leegstandswet196780275-165-60%T1-7Verkeer en vervoer173.11669.0550242.171-192.383-79%T1-8Diversen1.00240001.40100%Subtotaal titel 11.892.039-1.622.082-86%T2-1Begripsomschrijvingen------T2-2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag80.34371.4920151.835-T2-3Omgevingsvergunning714.238444.83901.159.077-1.214.015-105%T2-4Vermindering------T2-5Teruggaaf en restitutie------T2-6Intrekking omgevingsvergunning------T2-7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project------T2-8Sloopmelding------T2-9Bestemmingsplannen------T2-10In deze titel niet benoemde beschikking------Subtotaal titel 21.310.912-1.214.015-93%T3-1Horeca€ 115.079€ 68.4650183.544-€ 7.166-4%T3-2Organiseren evementen of markten€ 173.280€ 103.0910276.371-€ 40.609-15%T3-3Teruggaaf en restitutie------T3-4Prostitutiebedrijven------T3-5Leefmilieuverordening------T3-6Huisvestingswet 2014------T3-7Overige€ 59.943€ 35.662095.605-Subtotaal titel 3555.519-€ 47.775-9%Totaal3.758.470-€ 2.883.872-77%Bedrag x € 1,-Toelichting kostendekkende legesLokale HeffingenToelichting kostendekkende legesBij de bepaling van de hoogte van de legestarieven zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:Het tarief is maximaal 100% kostendekkend.De direct te relateren uitgaven geraamd op Taakveld 02,21, 83 worden voor 100% meegenomen in het tarief.Voor de toe te rekenen directe ambtelijke uren is gebruik gemaakt van de personeelsbegroting van de desbetreffende afdeling(en). Daarnaast is gebruik gemaakt van de ureninschatting op basis van het aantal aanvragen en de gemiddelde behandeltijd per aanvraag.Op de toe te rekenen directe ambtelijke uren wordt een overheadopslag meegenomen. De gehanteerde omslagrente is 1,5%.Voor een aantal producten zoals paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen gelden maximale tarieven die door het rijk worden vastgesteld.De baten zijn gebaseerd op ramingen in de meerjarenbegroting 2018-2021.Bij de omgevingsvergunning zijn de baten gebaseerd op het gemiddelde van de geraamde leges voor de periode 2018-2021.PrecariobelastingLokale HeffingenPrecariobelastingPrecariobelasting wordt alleen geheven op kabels en leidingen.Vanaf 1 januari 2022 is het wettelijk niet meer mogelijk om precariobelasting te heffen op kabels en leidingen van nutswerken. De wetswijziging maakt ook tariefverhoging in de resterende periode tot 1 januari 2022 niet mogelijk. Hierdoor blijft de jaarlijkse opbrengst t/m 2021 € 368.000.Voor 2018 is daarom hetzelfde tarief als in 2017 opgenomen.KwijtscheldingsbeleidLokale HeffingenKwijtscheldingsbeleidVoor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing kunnen inwoners een beroep doen op de gemeentelijke kwijtscheldingsregeling.WoonlastenLokale HeffingenWoonlastenDe woonlasten zijn een graadmeter voor de mate van stijging of daling van de gemeentelijke lasten. De berekening van de woonlasten is gebaseerd op de onroerende-zaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Voor een goede vergelijking is in de onderstaande tabel een overzicht over meerdere jaren gemaakt.WoonlastenEenpersoonshuishoudenMeerpersoonshuishouden201620172018201620172018a. Onroerende zaakbelasting*€ 233,95€ 235,68€ 239,76€ 233,95€ 235,68€ 239,76b. Afvalstoffenheffing€ 276,72€ 275,76€ 271,08€ 338,76€ 337,32€ 330,12c. Rioolheffing€ 135,48€ 137,52€ 141,72€ 135,48€ 137,52€ 141,72Totale woonlasten€ 646,15€ 648,96€ 652,56€ 708,19€ 710,52€ 711,60Cijfers OZB gebaseerd op een WOZ-waarde van € 248.250 voor 2016, € 260.650 voor 2017 en € 273.000 voor 2018. Deze berekening geldt alleen voor eigenaren van woningen.Concept raadsbesluit over het bedrag aan overheadLokale HeffingenConcept raadsbesluit over het bedrag aan overheadDe raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg;Gelet op het voorstel van het college d.d. 19 september 2017 (Verseonnummer 1944179);Besluit vast te stellen:Het bedrag aan overhead op € 47,00 per persoon per uur.Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg van 7 november 2017.