Inleiding
Dit hoofdstuk van de begroting richt zich op alle inspanningen van de gemeente op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). In het Sociaal Kompas (het beleidsplan sociaal domein 2017-2020) zijn deze inspanningen beschreven en gekoppeld aan de gemeentelijke doelstellingen voor het sociaal domein. Het voor onze gemeente ontwikkeld filmpje geeft de lokale situatie goed weer: De inspanningen (en doelstellingen) zijn onderling sterk verweven. De verdeling naar taakvelden (ook financieel) is zo zorgvuldig mogelijk gemaakt maar doet niet altijd recht aan de (verweven) werkelijkheid.
In de gemeentelijke visie op het sociaal domein staan zelfredzaamheid, eigen kracht en onderlinge betrokkenheid voorop. De gemeente faciliteert dit met de juiste randvoorwaarden en biedt samen met partners een palet aan algemene voorzieningen en individuele ondersteuning. Voor inwoners met complexe of zware problematiek is er een vangnet met zware ondersteuning en eventueel opvang. De gemeente doet wat nodig is (maatwerk) en doet daarbij soms een beroep op de hart-wet-euro balans.
6. Sociaal domein
Bekijk indicatoren
Verplichte indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
21 | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | 2016 | 493,8 | LISA |
22 | Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | 2015 | 1,93 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
23 | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | 2015 | 6,7 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
24 | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | 2016 | 64,2 | CBS - Arbeidsdeelname |
25 | Leerlingen po met kans op achterstand | % 4 t/m 12 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel | ||
26 | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | 2015 | 2,48 | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel |
27 | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | 2016 | 41,1 | CBS - Participatie Wet |
28 | Lopende re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar | 2016 | 79,6 | CBS - Participatie Wet |
29 | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2016 | 10,0 | CBS - Beleidsinformatie Jeugd |
30 | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2016 | 1,0 | CBS - Beleidsinformatie Jeugd |
31 | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 2016 | 0,6 | CBS - Beleidsinformatie Jeugd |
32 | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | 2016 | 39 | CBS - Monitor Sociaal Domein WMO |
Toelichting op indicator(en)
Deze indicatoren zijn wettelijk bepaald en staan gepubliceerd op Waarstaatjegemeente.nl. De cijfers worden landelijk gegenereerd en hebben betrekking op 2015 en 2016. Voor de bijstandsuitkeringen, reïntegratievoorzieningen en de maatwerkvoorzieningen is, ten opzichte van het voorgaande jaar, de eenheid gewijzigd. In 2017 werd nog gerekend met aantal voorzieningen per 10.000 inwoners: met ingang van 2018 is dat per 1.000 inwoners
6. Sociaal domein
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Sociaal domein | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | 6.773 | 7.724 | 6.944 | 6.781 | 6.714 | 6.605 |
Wijkteams | 4.603 | 4.435 | 2.987 | 3.047 | 2.947 | 2.947 |
Inkomensregelingen | 36.149 | 35.038 | 35.579 | 35.556 | 35.528 | 35.528 |
Begeleide participatie | 6.093 | 5.291 | 3.884 | 3.780 | 3.638 | 3.520 |
Arbeidsparticipatie | 3.718 | 3.415 | 5.458 | 4.769 | 4.810 | 4.873 |
Maatwerkvoorzienigen (WMO) | 1.691 | 1.665 | 1.721 | 1.721 | 1.721 | 1.721 |
Maatwerk dienstverlening 18+ | 7.409 | 10.023 | 9.809 | 9.634 | 9.642 | 9.832 |
Maatwerk dienstverlening 18- | 12.380 | 10.159 | 12.577 | 12.084 | 11.971 | 12.038 |
Geëscaleerde zorg 18+ | 557 | 577 | 465 | 415 | 415 | 415 |
Geëscaleerde zorg 18- | 1.967 | 1.850 | 1.854 | 1.854 | 1.854 | 1.854 |
Totaal Lasten | 81.340 | 80.177 | 81.278 | 79.640 | 79.242 | 79.333 |
Baten | ||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | -861 | -938 | -1.147 | -1.150 | -1.150 | -1.150 |
Wijkteams | -328 | -320 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensregelingen | -28.407 | -29.884 | -29.259 | -28.643 | -28.611 | -28.611 |
Begeleide participatie | -15 | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 |
Arbeidsparticipatie | -594 | -434 | -634 | -54 | -40 | -40 |
Maatwerkvoorzienigen (WMO) | -36 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Maatwerk dienstverlening 18+ | -1.816 | -1.050 | -830 | -830 | -830 | -830 |
Maatwerk dienstverlening 18- | -353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geëscaleerde zorg 18+ | -107 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | -32.517 | -32.712 | -31.955 | -30.763 | -30.716 | -30.716 |
Saldo van lasten en baten | 48.823 | 47.465 | 49.324 | 48.878 | 48.525 | 48.617 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verschillenanalyse Begroting 2017 - Begroting 2018
Lasten
Binnen het programma Sociaal domein zijn de lasten ten opzichte van de begroting 2017 gestegen.
Binnen de verschillende taakvelden is soms sprake van grote stijgingen en dalingen. Dit is het gevolg van de reorganisatie van het sociaal domein en de bijbehorende verschuiving van ambtelijke uren naar andere taakvelden binnen het sociaal domein.
Samenkracht en Burgerparticipatie
In het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie is sprake van een daling van lasten. Grotendeels betreft dit wijzigingen zonder effect op het begrotingssaldo, namelijk:
- Bemoeizorg: Overheveling van bemoeizorg van centrum gemeente Den haag naar de regio. Deze stijging van lasten verloopt zonder effect op het begrotingssaldo omdat ook de baten stijgen.
- Vluchtelingenwerk: het budget voor vluchtelingenwerk is verplaatst vanuit het taakveld ‘Geëscaleerde zorg 18+’, omdat het volgens de richtlijnen hier thuishoort
- Harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzalen: De extra middelen voor de harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzalen (sept circulaire 2017) zijn verplaatst naar het taakveld Onderwijs omdat in dit taakveld uitvoering wordt gegeven aan de subsidie aan peuterspeelzalen en kinderopvanglocaties die subsidie bieden aan ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag zodat ook deze kinderen vroeg schoolse educatie mogelijkheden krijgen.
- Een verschuiving van ambtelijke uren naar andere taakvelden binnen het sociaal domein
De lasten in het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie dalen onder invloed van:
- De in 2017 ingevoerde collectieve vervoersvoorziening. De werkelijke kosten van deze voorziening liggen lager dan in 2017 begroot.
- De begroting 2017 bevatte incidentele budgetten ter bevordering van de verbetering sociale structuur en de intensivering van buurtgericht werken
Het budget voor maatschappelijk Verantwoord Verenigen is op basis van het amendement MVV verlengd t/m 2020.
Wijkteams
In het taakveld wijkteams dalen de lasten onder invloed van de reorganisatie van het sociaal domein en de samenwerking met Duivenvoorde in de gebiedsteams. Deze wijziging is ook zichtbaar in de baten en heeft dus geen effect op het begrotingssaldo.
Het budget voor het inkoopbureau H10 is in lijn met de richtlijnen verplaats naar het taakveld Overhead. De grootste daling betreft een verschuiving van ambtelijke uren naar andere taakvelden binnen het sociaal domein.
Inkomensregelingen
In dit taakveld is sprake van een netto stijging van uitkeringslasten onder invloed van:
- Een stijging van de uitkeringslasten als gevolg van de effecten van het nieuwe verdeelmodel van het landelijke BUIG budget. De gemeente is aangewezen op de vangnet-regeling. Deze regeling kent tot en met 2019 een eigen risico van 7,5% en vanaf 2019 10%.
- Een daling dalen de uitkeringslasten als het gevolg van fraudebestrijdingsmaatregelen. Dit resulteert in lagere uitkeringslasten, maar ook lagere terugvorderingen, per saldo neutraal voor de gemeente (zie ook baten).
Binnen de inkomensregelingen zijn ook de lasten voor de bijzondere bijstand toegenomen conform het besluit in de kadernota. Dit betrof het effect van het vergroten van het bereik van de minimaregelingen waardoor er meer verstrekkingen zijn.
Begeleide Participatie
De daling in het taakveld begeleide participatie is het gevolg van de aanpassing van het budget voor de gemeenschappelijk regeling DSW als gevolg van de stelselwijziging per 1-1-2017 van ´woongemeente´ naar´ werkgemeente´. Hierdoor is het uitgangspunt voor de verdeling van het budget en het dragen van de lasten de gemeente waar een Wsw-er een dienstverband heeft in plaats van de woonplaats.
Verder is er ook sprake van een forse daling omdat de ambtelijke uren anders verdeeld zijn over de taakvelden binnen het sociaal domein
Arbeidsparticipatie
In het taakveld arbeidsparticipatie is een forse stijging te zien. Dit is bijna gehele te wijden aan de verschuiving van ambtelijke uren tussen de taakvelden van het sociaal domein.
Het budget is ook gestegen onder invloed van het kadernota besluit om extra in te zetten op de re-integratietrajecten voor statushouders. Daarnaast zijn de uitgaven in het kader van de ESF-subsidie toegevoegd (ook bij de baten). Na 2019 daalt het budget ook onder invloed van de afloop van het actieplan jeugdwerkgelegenheid (t/m 2018).
Maatwerk dienstverlening 18+
De wijzigingen in dit taakveld betreffen met name verschuivingen. De lasten voor WMO begeleiding zijn toegenomen, terwijl de lasten voor huishoudelijke ondersteuning verder zijn afgenomen. Deze afname in lasten wordt binnen dit taakveld gedempt omdat sprake is van een stijging omdat de ambtelijke uren anders verdeeld zijn over de taakvelden binnen het sociaal domein.
Maatwerk dienstverlening 18-
De stijging van lasten binnen dit taakveld betreft de jeugdzorgkosten zoals reeds meegenomen bij de kadernota. Het gemeentefonds voorziet wel deels in de dekking van dit tekort (zie algemene uitkering) waardoor de opgenomen taakstelling op jeugdzorg in de jaren van 2018 en verder al gedeeltelijk is ingevuld. Vanaf 2019 resteert nog een taakstelling op jeugdzorg van € 0,6 mln (in plaats van de in de kadernota meegenomen € 1,0 mln).
Geëscaleerde zorg 18+
De daling in dit taakveld wordt veroorzaakt door de verschuiving van het budget voor vluchtelingenwerk naar het taakveld 'Samenkracht en Burgerparticipatie'
Baten
De totale baten binnen het programma Sociaal domein zijn gedaald ten opzichte van de begroting 2017.
In het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie is sprake van een stijging van baten door de hierboven genoemde maatregelen met betrekking tot bemoeizorg.
In het taakveld wijkteams is de daling het gevolg van de beëindiging van de samenwerking op gebiedsteams met Duivenvoorde.
In het taakveld inkomensregelingen is de terugvordering op de Wet Werk en Bijstand en de BBZ uitkeringen bijgesteld naar een meer realistische raming (zie deels ook de lastenverlaging). Daarnaast zijn de bijdragen vanuit Duivenvoorde voor de werkorganisatie verhoogd.
In het taakveld arbeidsparticipatie is de ESF subsidie toegevoegd.
In het taakveld maatwerkdienstverlening 18+ is er sprake van een daling in de eigen bijdrage inkomsten onder invloed van de afschaffing hiervan op het WMO product begeleiding.
Geplande investeringen
Taakveld | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 176 | 0 | 150 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 6. Sociaal domein | 176 | 0 | 150 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen x € 1.000 |
De investering voor 2018 betreft het herstel en nieuwbouw van De Loopplank.
Aandeel in het totaal
Lasten
€ 31.955
42,0%
Baten
€ 31.955
16,0%
Taakvelden
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Onder dit taakveld vallen alle inspanningen van de gemeente die tot doel hebben om een zo groot mogelijke groep inwoners in staat te stellen om zijn/haar eigen leven te leiden zonder individuele (intensieve) gemeentelijke zorg en ondersteuning. Er wordt ingezet op sterke sociale netwerken en een goed aanbod van vrij toegankelijke voorzieningen. Daarbij is er oog voor dat voorzieningen gemakkelijk zijn te vinden en meerdere groepen en meerdere doelen tegelijk dienen.
Ook omvat dit taakveld de inspanningen die erop gericht zijn om Leidschendam-Voorburg een solidaire en inclusieve gemeente te maken met een sterke sociale cohesie, ruimte voor initiatief van inwoners en voldoende mogelijkheden voor participatie ongeacht geslacht, leeftijd, geaardheid, verstandelijke, psychische en/of fysieke belemmeringen, religie of afkomst.
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie: ondersteunen (burger)initiatieven vrijwilligers en mantelzorgers, het project maatschappelijk verantwoord verenigen, de welzijnsactiviteiten en dagbesteding in wijk- en dienstencentra, maatschappelijke integratie statushouders, vluchtelingenwerk, het jeugd- en jongerenwerk, algemeen maatschappelijk werk en wijkopbouwwerk. Ook eenzaamheidsbestrijding, informele zorg, OGGZ en aanpak dementie vallen binnen dit taakveld.
De lasten betreffen met name subsidies en bijdragen aan maatschappelijke organisaties die bovenstaande voorzieningen aanbieden. Daarnaast vallen ook de kosten voor beheer en exploitatie van wijk- en dienstencentra hieronder. De baten betreffen huurinkomsten van wijk- en dienstencentra en kinderopvanglocaties gevestigd in gemeentelijke panden.
- Meer inwoners voelen zich betrokken bij elkaar, de buurt en/of de gemeente
- Een levendige leefomgeving met passende voorzieningen en activiteiten
- Meer mensen redden zich zonder individuele ondersteuning van de gemeente
- Minder inwoners ervaren belemmeringen mee te doen in de samenleving
- Meer jeugd groeit op in een veilige omgeving
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.773 | 7.724 | 6.944 | 6.781 | 6.714 | 6.605 |
Baten | 861 | 938 | 1.147 | 1.150 | 1.150 | 1.150 |
Saldo van lasten en baten | -5.912 | -6.786 | -5.797 | -5.631 | -5.565 | -5.455 |
Bedragen x € 1.000,- |
Goede vindbaarheid en voldoende aanbod van algemene (en integrale) voorzieningen voor jeugd en volwassenen die ondersteuning nodig hebben
Activiteit | Planning |
---|---|
Opleveren Kulturhus | 2018 Q2 |
In de wijken bouwen aan een veilige en betrokken leefomgeving om het opvoedkundige klimaat te versterken
Activiteit | Planning |
---|---|
Uitvoering geven aan Preventiekader Jeugd | 2018 |
Het ondersteunen en faciliteren van burgerinitiatieven.
Activiteit | Planning |
---|---|
Strategisch actieplan Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV) | 2018 |
Zelfregie stimuleren en zorgen dat inwoners (jeugd en volwassen) elkaar ontmoeten, van elkaar leren en zich voor elkaar inzetten.
Activiteit | Planning |
---|---|
Uitvoeren hervorming bibliotheek | 2018 |
Laagdrempelige (onafhankelijke) cliëntondersteuning blijven bieden waar alle inwoners gebruik van kunnen maken.
Activiteit | Planning |
---|---|
Verder ontwikkelen Sociaal Servicepunt (SSP) | 2018 Q2 |
Het versterken van de sociale cohesie door inwoners met elkaar in contact te brengen en een aanbod beschikbaar te stellen ter bevordering van kennis en vaardigheden van vrijwilligers.
Activiteit | Planning |
---|---|
Verder ontwikkelen Sociaal Servicepunt (SSP) | 2018 Q2 |
Het bevorderen van de participatie van minderheden en inwoners met een beperking.
Activiteit | Planning |
---|---|
Zelfredzaamheid statushouders en vluchtelingen bevorderen | 2018 |
Nieuw Beleid
Activiteiten richten op vroegtijdig signaleren en voorkomen dat inwoners individuele ondersteuning nodig hebben
Activiteit | Planning |
---|---|
Transformeren voorliggend veld | 2018-2019 |
De inbreng van inwoners en professionals beleidsmatig verankeren waardoor deze bij het opstellen van beleid wordt meegenomen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Transformatie voorliggend veld | 2018-2019 |
Het ondersteunen en faciliteren van burgerinitiatieven.
Activiteit | Planning |
---|---|
Evalueren nieuwe invulling wijkmanagement | 2018 Q3 |
Zelfregie stimuleren en zorgen dat inwoners (jeugd en volwassen) elkaar ontmoeten, van elkaar leren en zich voor elkaar inzetten.
Activiteit | Planning |
---|---|
Evalueren nieuwe invulling wijkmanagement | Q3 2018 |
Mantelzorgers in staat stellen hun rol uit te voeren door draagkracht te versterken, zorg te verlichten en hen met anderen te verbinden.
Activiteit | Planning |
---|---|
Transformeren voorliggend veld |
Het netwerk van informele zorg stimuleren en faciliteren.
Activiteit | Planning |
---|---|
Transformeren voorliggend veld | 2018-2019 |
Goede vindbaarheid en voldoende aanbod van algemene (en integrale) voorzieningen voor jeugd en volwassen die ondersteuning nodig hebben.
Activiteit | Planning |
---|---|
Transformeren voorliggend veld | 2018-2019 |
Het versterken van de sociale cohesie door inwoners met elkaar in contact te brengen en een aanbod beschikbaar te stellen ter bevordering van kennis en vaardigheden van vrijwilligers.
Activiteit | Planning |
---|---|
Transformatie voorliggend veld | 2018 |
Het bevorderen van de participatie van minderheden en inwoners met een beperking.
Activiteit | Planning |
---|---|
Actieprogramma Langer Zelfstandig Wonen uitvoeren | 2018 |
6.2 Wijkteams
De toegang tot ondersteuning richt zich op een snelle, klantvriendelijke toeleiding naar de juiste hulp voor inwoners die deze nodig hebben. De inwoner staat hierbij centraal. De multidisciplinaire teams (MDT's) van de gemeente werken zoveel mogelijk integraal zodat inwoners zo goed mogelijk geholpen worden. Ook de gemeentelijke partners die samenwerken in het Sociaal Servicepunt vervullen in de toeleiding een belangrijke rol.
Tot dit taakveld behoren alle inspanningen gericht op het identificeren van de mogelijkheden (eigen kracht) en hulpvraag van de inwoner en zijn/haar netwerk en het vinden van de juiste vorm van individuele ondersteuning door informatievoorziening, voorlichting, advisering en cliëntondersteuning.
De lasten betreffen met name de medewerkers van de MDT's, de Lokale Kamer, casemanagement (jeugd), jeugdbeschermingstafel en (subsidies m.b.t. de) sociale servicepunten.
- Een snelle, klantvriendelijke toeleiding naar de juiste hulp
Taakveld Wijkteams | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.603 | 4.435 | 2.987 | 3.047 | 2.947 | 2.947 |
Baten | 328 | 320 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -4.274 | -4.115 | -2.987 | -3.047 | -2.947 | -2.947 |
Bedragen x € 1.000,- |
Duidelijke communicatie over de route naar zorg en ondersteuning.
Activiteit | Planning |
---|---|
Verder ontwikkelen Sociaal Servicepunt (SSP) | 2018 Q2 |
Gemeentelijke regie op de sociale gebiedsnetwerken en proactieve samenwerking met de eerste- en tweedelijnszorgpartners.
Activiteit | Planning |
---|---|
Verder ontwikkelen Sociaal Servicepunt (SSP) | 2018 Q2 |
Nieuw Beleid
Deskundige en efficiënte dienstverlening door de professionals van de toegang.
Activiteit | Planning |
---|---|
Realiseren sluitende aanpak verwarde personen | 2018 Q3 |
6.3 Inkomensregelingen
De gemeente ondersteunt indien nodig inwoners (tijdelijk) met een inkomensvoorziening op maat. De ondersteuning is gericht op het voorkómen van armoede en het realiseren van een financieel stabiele situatie voor de toekomst. Dit bevordert de financiële zelfredzaamheid en het zelfstandig functioneren. Ook is een financieel stabiele situatie vaak een basisvoorwaarde voor het succes van andere zorg en ondersteuningstrajecten.
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, ooievaarspas.
De lasten betreffen met name de kosten voor alle uitkeringen en de bijzondere bijstand inclusief armoedebestrijding (bijv. de schoolspullenpas). Daarnaast bevat dit taakveld de kwijtscheldingen van afval- en rioolheffingen. De baten betreffen met name de rijksinkomsten Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) en inkomsten uit andere gemeente voor de uitvoeringskosten van de werkorganisatie Duivenvoorde.
- Meer Inwoners kunnen zich financieel goed redden
Taakveld Inkomensregelingen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 36.149 | 35.038 | 35.579 | 35.556 | 35.528 | 35.528 |
Baten | 28.407 | 29.884 | 29.259 | 28.643 | 28.611 | 28.611 |
Saldo van lasten en baten | -7.742 | -5.154 | -6.321 | -6.912 | -6.917 | -6.917 |
Bedragen x € 1.000,- |
Inwoners die niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, een (gemeentelijke) ondersteunende voorziening op maat verstrekken.
Activiteit | Planning |
---|---|
Uitvoeren beleid Schoolspullenpas | 2017 - 2018 |
Zorg dragen voor goede informatie over inkomensregelingen en een goede bewegwijzering naar organisaties zodat het bereik van voorzieningen toeneemt.
Activiteit | Planning |
---|---|
Inzet op activeren voorliggend veld en meer aandacht voorliggende voorzieningen | 2018 |
Inwoners met een laag inkomen stimuleren om gebruik te maken van de regelingen die er voor hen zijn, door doelgroepen en intermediairs te benaderen om bekendheid van de regelingen Minimabeleid te vergroten | 2018 |
Nieuw Beleid
Inwoners die niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, een (gemeentelijke) ondersteunende voorziening op maat verstrekken.
Activiteit | Planning |
---|---|
Aanscherpen minimabeleid vanuit armoedeonderzoeken, sociale conferentie en landelijke ontwikkelingen | 2018 |
6.4 Begeleide participatie
Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt wil de gemeente zoveel mogelijk laten participeren. Het uiteindelijke doel is zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen bij een reguliere werkgever. Voor een deel van de inwoners is een reguliere werkplek echter (nog) niet haalbaar. Voor deze groep organiseert de gemeente een passend alternatief zoals beschut werk, de tegenprestatie en/of vrijwilligerswerk, zodat iedereen mee kan doen in de maatschappij.
Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet direct gericht zijn op doorstroming naar arbeid, zoals: beschut werk en bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening, de resterende Wsw-werkplekken en dienstbetrekkingen voor begeleid werken.
De lasten betreffen o.a. de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW), dienstverlening op maat voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (trede 1 en 2) en alternatief beschut werk.
- Meer inwoners zijn aan het werk, bij voorkeur op een reguliere plek
- Meer mensen zijn maatschappelijk zelfredzaam
Taakveld Begeleide participatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 6.093 | 5.291 | 3.884 | 3.780 | 3.638 | 3.520 |
Baten | 15 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Saldo van lasten en baten | -6.078 | -5.211 | -3.804 | -3.700 | -3.558 | -3.440 |
Bedragen x € 1.000,- |
Werkgevers stimuleren mensen (met een afstand tot de arbeidsmarkt) in dienst te nemen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Inzetten op het realiseren van lokale werkplekken bij maatschappelijke organisatie of reguliere werkgevers voor de doelgroep met een wsw-indicatie en nieuw beschut werk. | 2018 |
Daar waar (betaalde) arbeid op een reguliere werkplek (nog) niet tot de mogelijkheden behoort een passend alternatief bieden, zodat meer inwoners actief zijn en zich ontwikkelen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Verbinding onderkant arbeidsmarkt met voorzieningen in het voorliggend veld | 2018 |
Inwoners in de eigen omgeving mee laten doen met (innovatieve) dagbesteding.
Activiteit | Planning |
---|---|
Verbinding onderkant arbeidsmarkt met voorzieningen in het voorliggend veld | 2018 |
Nieuw Beleid
Werkgevers stimuleren mensen (met een afstand tot de arbeidsmarkt) in dienst te nemen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Implementatie toekomstscenario WSW | 2018 |
Daar waar (betaalde) arbeid op een reguliere werkplek (nog) niet tot de mogelijkheden behoort een passend alternatief bieden, zodat meer inwoners actief zijn en zich ontwikkelen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Investeren in persoonlijk contact met de doelgroep Participatiewet met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. | 2018 |
Verbonden partijen
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
6.5 Arbeidsparticipatie
Met een betaalde baan kunnen inwoners in hun eigen levensonderhoud voorzien. Een baan levert een positieve bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke betrokkenheid en sociale contacten van inwoners. Inspanningen zijn gericht op het stimuleren dat zoveel mogelijk inwoners een reguliere betaalde baan krijgen en behouden.
Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten, waaronder Work First, proefplaatsing, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/ sociale activering, detacheringsbanen, scholing, duale trajecten;
- (bepaalde) vormen van tijdelijke loonkostensubsidie
- voorzieningen, waaronder Jobcoach,
- loonwaardebepaling;
De lasten betreffen participatie- en re-integratie trajecten, begeleiding naar werk, uitvoeren van het actieplan jeugdwerkgelegenheid en loonkosten subsidie.
- Meer inwoners zijn aan het werk, bij voorkeur op een reguliere plek
- Meer jongeren zijn goed voorbereid op de arbeidsmarkt
Taakveld Arbeidsparticipatie | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.718 | 3.415 | 5.458 | 4.769 | 4.810 | 4.873 |
Baten | 594 | 434 | 634 | 54 | 40 | 40 |
Saldo van lasten en baten | -3.124 | -2.982 | -4.825 | -4.715 | -4.770 | -4.833 |
Bedragen x € 1.000,- |
Jongeren te ondersteunen in de stap van school naar werk door een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Activiteit | Planning |
---|---|
Speerpunt onderwijs arbeidsmarkt van Lokale Educatieve Agenda uitvoeren | 2018 |
Jeugd kansen te bieden op de arbeidsmarkt door werkplekken te genereren en mogelijkheden te creëren om ervaring op te doen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Actieplan Jeugdwerkgelegenheid uitvoeren | 2018 |
Met persoonsgerichte ondersteuning uitstroom uit de uitkering bevorderen (bij voorkeur naar regulier werk) en instroom in de uitkering te voorkomen voor alle mensen met arbeidspotentieel.
Activiteit | Planning |
---|---|
Uitvoering geven aan de in 2017 opgestarte begeleiding van statushouders richting werk | 2018 |
uitvoering geven aan geactualiseerd plan arbeidsmarkt offensief |
6.6 Maatwerkvoorzieningen
De gemeentelijke ambitie is om Inwoners zo lang mogelijk en zo zelfstandig mogelijk thuis te laten wonen, in hun eigen omgeving en omringd door hun eigen sociale netwerk. Dit fysiek mogelijk maken levert een belangrijke bijdrage aan het zelfstandig functioneren en regie kunnen voeren over het eigen leven. Om meer mensen in staat te stellen (begeleid) zelfstandig te leven levert de gemeente uiteenlopende inspanningen, gecoördineerd middels het actieprogramma Langer Zelfstandig Wonen. Daarnaast leveren de inspanningen vanuit taakveld 6.1 een belangrijke bijdrage aan het (langer) zelfstandig wonen van inwoners.
Tot dit taakveld horen (Wmo)voorzieningen om zelfstandig te kunnen functioneren voor mensen met fysieke beperkingen, die op basis van een beschikking verstrekt worden: huisautomatisering (domotica), woningaanpassingen, hulpmiddelen en de overige voorzieningen voor fysiek beperkten.
De lasten betreffen met name de kosten voor hulpmiddelen en woonvoorzieningen. De baten betreffen de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die cliënten betalen voor deze voorzieningen.
- Meer mensen zijn in staat (begeleid en langer) zelfstandig te wonen
Taakveld Maatwerkvoorzienigen (WMO) | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.691 | 1.665 | 1.721 | 1.721 | 1.721 | 1.721 |
Baten | 36 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Saldo van lasten en baten | -1.655 | -1.660 | -1.716 | -1.716 | -1.716 | -1.716 |
Bedragen x € 1.000,- |
Inwoners informeren over ontwikkelingen en mogelijkheden rond wonen, zorg en welzijn.
Activiteit | Planning |
---|---|
Uitvoeren programma Langer Zelfstandig Wonen (LZW) | 2018 |
Stimuleren dat er voldoende passende woningen en woonvormen beschikbaar zijn.
Activiteit | Planning |
---|---|
Uitvoeren programma Langer Zelfstandig Wonen (LZW) | 2018 |
Nieuw Beleid
Passende woningen gericht toe te wijzen aan specifieke doelgroepen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Actieprogramma Langer zelfstandig wonen uitvoeren | 2018 |
De doorstroom in de huursector naar een geschikte woning bevorderen.
Activiteit | Planning |
---|---|
Actieprogramma Langer zelfstandig wonen uitvoeren | 2018 |
6.71 Maatwerk dienstverlening 18+
De gemeente heeft tot taak om inwoners die dat nodig hebben, individuele ondersteuning te bieden bij het zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en regie over het eigen leven te voeren. De ondersteuning wordt geboden in de vorm van arrangementen die zijn afgestemd op de behoeften van de cliënt en zijn of haar mantelzorger. Gemeente en zorgaanbieders werken daartoe resultaatgericht en efficiënt (samen) via het principe ‘1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur’. De ambitie van de gemeente is om een beweging op gang te brengen van zware naar lichtere zorg (preventie en afschaling). De transformatie van het voorliggend veld geeft hieraan een belangrijke impuls.
Tot dit taakveld behoort individuele ondersteuning aan inwoners die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren en/of geformuleerde doelen (resultaat) op basis van een toekenningsbeschikking:
- individuele begeleiding en groepsbegeleiding (incl. PGB's);
- huishoudelijke ondersteuning;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers;
- individueel vervoer;
- financiële tegemoetkoming voor personen met een fysieke, een psychische of psychosociale beperking in bepaalde daarmee verband houdende extra kosten;
- schuldhulpverlening.
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en curatieve schuldhulpverlening. De baten betreffen de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van WMO diensten.
- Effectieve ondersteuning, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig
- Meer mensen zijn maatschappelijk zelfredzaam
Taakveld Maatwerk dienstverlening 18+ | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 7.409 | 10.023 | 9.809 | 9.634 | 9.642 | 9.832 |
Baten | 1.816 | 1.050 | 830 | 830 | 830 | 830 |
Saldo van lasten en baten | -5.594 | -8.972 | -8.979 | -8.804 | -8.812 | -9.002 |
Bedragen x € 1.000,- |
Zorgen voor individuele maatwerkvoorzieningen voor inwoners die ondersteuning nodig hebben bij huishouding en vervoer
Activiteit | Planning |
---|---|
Doorontwikkeling huishoudelijke ondersteuning op basis van jurisprudentie | 2018 |
Nieuw Beleid
De continuïteit van zorg en ondersteuning bevorderen, met telkens een goede afweging tussen lichte en zware zorg
Activiteit | Planning |
---|---|
Realiseren passend zorgaanbod voor jongvolwassenen (18-23 jaar) binnen de Wmo | 2018 |
6.72 Maatwerk dienstverlening 18-
De gemeente heeft als taak om jeugdigen waar nodig hulp te bieden zodat zij veilig en gezond op kunnen groeien. Deze ondersteuning vindt zoveel mogelijk in de thuissituatie plaats en kan zowel gericht zijn op de jeugdige zelf als op de ouder(s). Gemeente en zorgaanbieders werken daartoe resultaatgericht en efficiënt (samen) via het principe ‘1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur’. De ambitie van de gemeente is om een beweging op gang te brengen van zware naar lichtere zorg (preventie en afschaling). Het preventiekader jeugd geeft hieraan een impuls. |
Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt waaronder begrepen:
- ambulante begeleiding en dagbesteding;
- jeugd- en opvoedhulp;
- jeugd-GGZ;
- vervoer (18-);
- persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf.
De lasten betreffen hoofdzakelijk de kosten die de gemeente voor deze voorzieningen maakt (in natura en PGB's). Deze jeugdhulp wordt grotendeels ingekocht door het regionaal inkoopbureau H10.
- Effectieve ondersteuning, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig
- Kwalitatief goede en rechtmatige hulp
- Meer jeugd groeit op in een veilige omgeving
Taakveld Maatwerk dienstverlening 18- | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 12.380 | 10.159 | 12.577 | 12.084 | 11.971 | 12.038 |
Baten | 353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -12.027 | -10.159 | -12.577 | -12.084 | -11.971 | -12.038 |
Bedragen x € 1.000,- |
Nieuw Beleid
Vroege signalering van opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen waarmee problemen vroegtijdig worden opgepakt.
Activiteit | Planning |
---|---|
Inzet POH-jeugd bij huisartsen | 2018 |
Een effectief hulpaanbod waarbij het probleemoplossend vermogen wordt versterkt en kinderen zoveel mogelijk opgroeien in een gezinssituatie (bij de ouder(s)/opvoeders).
Activiteit | Planning |
---|---|
Inzet POH-jeugd bij huisartsen | 2018 |
Aanbesteding jeugdhulp 2019 en verder | 2018 |
Ontschotten en resultaatgericht werken, waar mogelijk volgens de principes van 'één huishouden, één plan, één regisseur'
Activiteit | Planning |
---|---|
Aanbesteding jeugdhulp 2019 en verder | 2018 |
Afspraken maken met gecontracteerde aanbieders over kwaliteitseisen
Activiteit | Planning |
---|---|
Aanbesteding jeugdhulp 2019 en verder | 2018 |
Verbonden partijen
Inkoopbureau H-10
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
5 tot 10% van alle inwoners heeft (al dan niet tijdelijk) zware geïndiceerde zorg nodig. De ondersteuning is er enerzijds op gericht dat inwoners toch thuis kunnen blijven wonen bij dreigende dakloosheid of huiselijk geweld, maar ook om een vangnet te bieden met opvang- of crisisvoorzieningen aan inwoners waar dit (tijdelijk) niet mogelijk is. De taakvelden Maatwerkdienstverlening 18+ en Geëscaleerde zorg 18+ liggen net als bij jeugd, in elkaars verlengde. Tijdige op- en afschaling is een belangrijk doel.
Tot dit taakveld behoren alle opvang- en beschermd wonen voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende voorzieningen verblijven:
- vrouwenopvang;
- aanpak huiselijk geweld (onderdeel van Veilig Thuis);
- beschermd wonen (ggz en verslaving);
- maatschappelijke opvang;
- inloop GGZ.
Een groot deel van deze voorzieningen wordt georganiseerd en gefinancierd door centrumgemeente Den Haag. De lokale lasten betreffen de subsidie aan de inloop GGZ, noodopvang dakloze gezinnen en huiselijk geweld (incl. gemeentelijke bijdrage aan vrouwenopvang).
- Effectieve ondersteuning, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+ | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 557 | 577 | 465 | 415 | 415 | 415 |
Baten | 107 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -450 | -577 | -465 | -415 | -415 | -415 |
Bedragen x € 1.000,- |
Nieuw Beleid
Signalen van crisis, zorg of overlast vroegtijdig oppakken en escalatie van problemen voorkomen
Activiteit | Planning |
---|---|
Realiseren sluitende aanpak verwarde personen | 2018 |
Het bieden van een vangnet zonder gaten voor inwoners met complexe problematiek
Activiteit | Planning |
---|---|
Ontwikkelen lokale, waar nodig regionale, visie op de organisatie van Beschermd Wonen vanaf 2020 | 2018-2019 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Het bieden van zware geïndiceerde jeugdhulp, waaronder ook het gedwongen kader van de jeugdhulp, valt binnen dit taakveld. Goede hulpverlening aan en bescherming van jeugdigen draagt bij aan het veilig opgroeien.
De taakvelden Maatwerkdienstverlening 18- en Geëscaleerde zorg 18- liggen in elkaars verlengde. Zorg zal licht waar mogelijk, maar zwaar waar nodig worden ingezet.
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven:
- jeugdbescherming;
- jeugdreclassering;
- aanpak kindermishandeling (onderdeel van Veilig Thuis);
- gedwongen jeugdhulp (gesloten);
- jeugdhulp met verblijf;
- programma's rond verslaving;
- individuele maatwerkdienstverlening voor jeugdigen in opvangvoorzieningen.
De lasten betreffen de gedwongen jeugdhulp en Veilig Thuis.
- Kwalitatief goede en rechtmatige hulp
- Effectieve ondersteuning, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig
Taakveld Geëscaleerde zorg 18- | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.967 | 1.850 | 1.854 | 1.854 | 1.854 | 1.854 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -1.967 | -1.850 | -1.854 | -1.854 | -1.854 | -1.854 |
Bedragen x € 1.000,- |
Nieuw Beleid
Afspraken maken met gecontracteerde aanbieders over kwaliteitseisen
Activiteit | Planning |
---|---|
Aanbesteding jeugdhulp 2019 en verder | 2018 |
Daar waar nodig zorg in het gedwongen kader van de Jeugdzorg snel en daadkrachtig inzetten, maar dit waar mogelijk te voorkomen en niet langer in te zetten dan nodig.
Activiteit | Planning |
---|---|
Implementatie van de regionale notitie jeugdbescherming/jeugdreclassering ‘beter samenspel voor veilig opgroeien’ | 2018 |