Inleiding
Binnen dit programma werken wij aan een optimale bereikbaarheid van de gemeente. De gemeente zorgt voor de uitvoering van het Verkeers- en Vervoerplan (VVP) en werkt mee aan projecten in de regio. Versterken van het netwerk, beter benutten van de bestaande infrastructuur, verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit en aandacht voor de fietser hebben hierin een plek. We werken aan voldoende parkeerruimte voor inwoners en bezoekers. Wij stimuleren dat meer mensen de fiets gebruiken.
2. Verkeer en Vervoer
Bekijk indicatoren
Verplichte indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
12 | Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | % | 2015 | 8 | VeiligheidNL |
13 | Ziekenhuisopname n.a.v. vervoersongeval met fietser | % | 2015 | 9 | VeiligheidNL |
Toelichting op indicator(en)
Deze indicatoren zijn wettelijk bepaald en staan gepubliceerd op Waarstaatjegemeente.nl. De cijfers worden landelijk gegenereerd en hebben betrekking op 2015. De percentages geven de percentages weer van het totaal aantal ongevallen dat leidt tot ziekenhuisopname.
2. Verkeer en Vervoer
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Verkeer en Vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Verkeer en Vervoer | 8.548 | 8.419 | 7.329 | 7.949 | 8.414 | 8.562 |
Parkeren | 180 | 255 | 433 | 381 | 353 | 353 |
Recreatieve havens | 0 | 2 | 50 | 25 | 25 | 25 |
Openbaar vervoer | 30 | 48 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Totaal Lasten | 8.758 | 8.724 | 7.844 | 8.387 | 8.824 | 8.973 |
Baten | ||||||
Verkeer en Vervoer | -1.034 | -959 | -760 | -760 | -760 | -760 |
Parkeren | -32 | -45 | -45 | -45 | -45 | -45 |
Recreatieve havens | -2 | -11 | -36 | -11 | -11 | -11 |
Totaal Baten | -1.068 | -1.016 | -842 | -817 | -817 | -817 |
Saldo van lasten en baten | 7.690 | 7.708 | 7.003 | 7.571 | 8.007 | 8.156 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verschillenanalyse Begroting 2017 - Begroting 2018
Lasten
Het grote verschil tussen 2017 en 2018 binnen het taakveld Verkeer en Vervoer wordt ten eerste veroorzaakt door het vervallen van de inwonersbijdrage aan de MRDH voor verkeer en vervoer vanaf 2018. Daarnaast zijn er extra uitgaven in 2016 en 2017 geweest voor het project Zuidvleugel verkeerscentrales, dat zorgt voor de aansluiting van het netwerkmanagementsysteem voor de VRI's op het systeem van Zuid-Holland en Den Haag. Het verschil wordt deels gecompenseerd doordat uitgaven binnen het krediet bereikbaarheid Stompwijk leiden tot een hogere bouwrente in 2018. Na afronding van dit project is er sprake van structurele kapitaallasten, waardoor lasten weer stijgen.
In de meerjarenbegroting 2017 zijn voor het eerst de nieuwe verslaggevingsregels (BBV) vertaald. In de doorbelasting van ambtelijke uren naar taakvelden hebben er ten opzichte van 2017 een aantal aanpassingen plaatsgevonden. Deze aanpassingen leiden in de taakvelden verkeer en vervoer en parkeren tot meer lasten en in de andere taakvelden binnen het programma tot minder lasten.
Baten
De hogere baten binnen het taakveld verkeer en vervoer in 2016 en 2017 zijn te verklaren door de subsidiebijdrage van de MRDH voor het project Zuidvleugel verkeerscentrales. Bij de overige taakvelden binnen het programma blijven de inkomsten ten opzichte van eerdere jaren nagenoeg gelijk.
Geplande investeringen
Taakveld | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Verkeer en vervoer | 11.979 | 1.474 | 8.983 | 1.467 | 3.673 | 383 | 1.670 | 0 |
2.2 Parkeren | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 5. Sport, cultuur en recreatie | 12.129 | 1.474 | 8.983 | 1.467 | 3.673 | 383 | 1.670 | 0 |
Bedragen x € 1.000 |
In 2018 zal € 6,7 miljoen geïnvesteerd worden in project Bereikbaarheid Stompwijk. Daarnaast wordt voor € 3,0 miljoen geïnvesteerd in de uitvoering van het Verkeers- en Vervoerplan. Overige investeringen betreffen vervangingsinvesteringen voor openbare verlichting, asfaltwegen en verkeersregelinstallaties. De inkomsten betreffen bijdragen van samenwerkingspartners, waaronder de MRDH en provincie Zuid-Holland.
Aandeel in het totaal
Lasten
€ 842
4,0%
Baten
€ 842
0,0%
Taakvelden
2.1 Verkeer en Vervoer
Een optimale verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De gemeente beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen, en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente verkeersbeleid (VVP 2014), en actualiseert de gemeente jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Haaglanden (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld. De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.
- Wonen en werken zijn goed bereikbaar met fiets, auto en/of OV
- Een verkeersveilige stad
- Voldoende parkeergelegenheid
Taakveld Verkeer en Vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.548 | 8.419 | 7.329 | 7.949 | 8.414 | 8.562 |
Baten | 1.034 | 959 | 760 | 760 | 760 | 760 |
Saldo van lasten en baten | -7.513 | -7.460 | -6.569 | -7.189 | -7.654 | -7.802 |
Bedragen x € 1.000,- |
Project Bereikbaarheid Stompwijk
Activiteit | Planning |
---|---|
Oplevering gereconstrueerde Stompwijkseweg | Q 1 2018 |
Voorbelasting van het tracé Verbindingsweg | 2018 |
Fietsnetwerk (Verkeer- en Vervoersplan)
Activiteit | Planning |
---|---|
Aanpak Sportpark Duivesteijn uitvoeren | Q3 2018 |
Velostrada Appelgaarde - Populierendreef aanleggen | Q1 2018 |
Fietsnetwerk promoten | 2018 |
Fietspaden asfalteren | 2018 e.v. |
Extra maatregelen verkeersveiligheid schoolroutes uitvoeren | 2018 |
E-laadpalen in de openbare ruimte
Activiteit | Planning |
---|---|
Uitbreiding e-laadnetwerk faciliteren naar gebruikersbehoefte | 2018 e.v. |
Nieuw Beleid
Programma 'Benutten zoals Bedoeld' (Verkeer- en Vervoersplan)
Activiteit | Planning |
---|---|
Ontwikkelen systeem ontheffingshouders | 2018-2019 |
Verkeersstructuur Vlietbruggen en omgeving aanpassen | 2018 |
Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
2.2 Parkeren
De gemeente streeft ernaar om parkeercapaciteit voor motorvoertuigen en fietsen van voldoende omvang en kwaliteit aan te bieden aan alle doelgroepen, zolang dit (zonder buitenproportioneel kwaliteitsverlies) past binnen de openbare ruimte en binnen de financiële kaders van de gemeente.
Om hier invulling aan te geven stelt de gemeente een nieuwe Nota Kaders Parkeerbeleid op. Om actuele parkeerknelpunten snel aan te kunnen pakken wordt gewerkt met parkeerpilots.
De lasten betreffen een aantal kleine uitgaven ten behoeve van parkeervoorzieningen. De baten betreffen de legesopbrengsten voor gehandicapten parkeerkaarten en abonnementsgelden voor de parkeergarage Damplein.
- Voldoende parkeergelegenheid
- Een verkeersveilige stad
Taakveld Parkeren | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 180 | 255 | 433 | 381 | 353 | 353 |
Baten | 32 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Saldo van lasten en baten | -148 | -210 | -388 | -335 | -307 | -307 |
Bedragen x € 1.000,- |
Nota kaders parkeerbeleid
Activiteit | Planning |
---|---|
Vaststellen nota kaders parkeerbeleid | 2018 |
Fietsparkeren (Verkeer- en Vervoersplan)
Activiteit | Planning |
---|---|
Fietsenstallingen station 't Loo opleveren | 2018 |
2.3 Recreatieve havens
De recreatievaart langs de Vliet en andere wateren levert een belangrijke bijdrage aan de levendigheid van de gemeente. Tot het taakveld van de recreatieve havens behoren aanleg, beheer en exploitatie van gemeentelijke recreatieve havens. Het gaat onder andere om de aanlegplaatsen Park Rozenrust, het Sluisgebied, Plaspoelkade, Passantenhaven Voorburg en de (toekomstige) aanlegsteiger Forum Hadriani.
Voor de ligplaatsen van boten is er voornamelijk sprake van inkomsten.
- Een levendige leefomgeving met passende voorzieningen en activiteiten
Taakveld Recreatieve havens | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 2 | 50 | 25 | 25 | 25 |
Baten | 2 | 11 | 36 | 11 | 11 | 11 |
Saldo van lasten en baten | 1 | 9 | -14 | -14 | -14 | -14 |
Bedragen x € 1.000,- |
Forum Hadriani en de Vliet
Activiteit | Planning |
---|---|
Aanlegsteiger Forum Hadriani realiseren | 2018 |
2.4 Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer is een belangrijker pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt de vervoersdienst van Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie.
De lasten hangen samen met de beleidsadvisering op het gebied van openbaar vervoer.
- Wonen en werken zijn goed bereikbaar met fiets, auto en/of OV
Taakveld Openbaar vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 30 | 48 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -30 | -48 | -33 | -33 | -33 | -33 |
Bedragen x € 1.000,- |
Nieuw Beleid
Bereikbaarheid binnen gemeente via OV
Activiteit | Planning |
---|---|
Onderzoek en/of pilot 'Last Mile' |