Inleiding
Dit programma gaat over het bestuur, de ondersteuning daarvan en de relatie tussen de burger en het bestuur. Betrokkenheid en dienstverlening zijn vanuit de gemeente uitgangspunt voor deze relatie. Het programma bevat de overkoepelende taakvelden van raad en college op het terrein van het openbaar bestuur en de ondersteuning daarvan door de gemeentelijke organisatie.
0. Bestuur en Ondersteuning
Bekijk indicatoren
Verplichte indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
1 | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2018 | 7,8 | Eigen gegevens |
2 | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2017 | 7,4 | Eigen gegevens |
3 | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2018 | 755 | Eigen begroting |
4 | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2018 | 10,9 | Eigen begroting |
5 | Overhead | % van totale lasten | 2018 | 14,9 | Eigen begroting |
Toelichting op indicator(en)
Deze indicatoren zijn wettelijk bepaald.
0. Bestuur en Ondersteuning
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Bestuur en Ondersteuning | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Bestuur | -2.957 | -2.638 | -3.287 | -2.673 | -2.606 | -2.585 |
Mutaties reserves | -23.212 | -2.241 | -4.851 | -19.981 | -1.316 | -717 |
Resultaat rekening van baten en lasten | -8.471 | 0 | -620 | -1.032 | -1.293 | -1.254 |
Burgerzaken | -3.922 | -3.358 | -3.576 | -3.503 | -3.353 | -3.437 |
Beheer overige gebouwen en gronden | -846 | -788 | -1.402 | -1.425 | -1.425 | -1.425 |
Overhead | -67.727 | -27.994 | -28.504 | -28.399 | -26.743 | -27.039 |
Treasury | -14.047 | -62 | 484 | 524 | 472 | 439 |
OZB Woningen | -744 | -693 | -304 | -304 | -304 | -304 |
OZB Niet-woningen | 0 | -357 | -113 | -113 | -113 | -113 |
Parkeerbelasting | 0 | 0 | -62 | -62 | -62 | -62 |
Belastingen overig | -27 | -243 | -442 | -442 | -442 | -434 |
Overige baten en lasten | -341 | -28 | -318 | -505 | -307 | -424 |
Vennootschapsbelasting | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | -122.294 | -38.402 | -42.995 | -57.917 | -37.492 | -37.355 |
Baten | ||||||
Bestuur | 233 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 13.861 | 12.192 | 10.140 | 22.633 | 1.614 | 1.574 |
Burgerzaken | 1.491 | 1.518 | 1.521 | 1.175 | 1.175 | 1.175 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 1.993 | 1.670 | 1.713 | 1.714 | 1.715 | 1.715 |
Overhead | 44.211 | 534 | 192 | 192 | 192 | 192 |
Treasury | 23.400 | 4.996 | 5.490 | 5.400 | 5.369 | 5.369 |
OZB Woningen | 10.765 | 8.115 | 8.217 | 8.471 | 8.493 | 8.493 |
OZB Niet-woningen | 22 | 2.683 | 2.710 | 3.114 | 3.114 | 3.114 |
Parkeerbelasting | 198 | 220 | 194 | 194 | 194 | 194 |
Belastingen overig | 933 | 754 | 756 | 756 | 756 | 608 |
Algemene en overige uitkeringen | 101.208 | 94.575 | 100.152 | 101.321 | 102.173 | 102.130 |
Overige baten en lasten | 313 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 198.629 | 127.257 | 131.087 | 144.971 | 124.796 | 124.565 |
Saldo van lasten en baten | 76.335 | 88.854 | 88.091 | 87.054 | 87.304 | 87.209 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verschillenanalyse Begroting 2017 - Begroting 2018
Lasten
Binnen het programma Bestuur en Ondersteuning zijn de lasten in 2018 ten opzichte van 2017 toegenomen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er binnen taakveld 'Bestuur' incidentele begrotingsruimte voor het nieuwe college is gecreëerd om voortvarend incidentele maatregelen te kunnen treffen. Het taakveld 'Resultaat rekening van baten en lasten' geeft het resultaat van kadernota en begroting weer. Dit resultaat wordt na besluitvorming verrekend met de algemene reserve vrij besteedbaar. Bij taakveld 'Burgerzaken' vallen de lasten van het Servicepunt Voorburg als gevolg van het besluit in de kadernota om het budget voor 2018 en verder af te ramen. De lasten voor het uitgeven van Paspoorten vallen lager uit doordat deze nu 10 jaar in plaats van 5 jaar geldig zijn. Omdat de gemeente een extra slag heeft gemaakt in de verbijzondering van de kostentoerekening voor de inzet van ambtelijke capaciteit, vallen de totale lasten binnen dit taakveld structureel hoger uit. Het taakveld 'Beheer overige gebouwen en gronden' laat een stijging van de lasten zien. Deze is volledig te verklaren door de verbijzondering van de kostentoerekening voor de inzet van ambtelijke capaciteit. Bij taakveld 'Overhead' is de stijging van de lasten te verklaren door de herziening van de kostentoerekening van de ambtelijke capaciteit. Daarnaast zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor informatieveiligheid. De overhead in 2018 stijgt ten opzichte van 2017 door bijvoorbeeld de loonsverhogingen volgens de nieuwe Cao-gemeenten van juli jongstleden. De vorige Cao liep op 1 mei 2017 af. De nieuwe Cao betekent loonsverhogingen, 1 procent per augustus 2017 en 1,5 procent per januari 2018, én een stijging van het Individueel Keuzebudget met 0,75%. De taakvelden 'OZB woningen' en 'OZB niet woningen' laten een daling van de lasten zien als gevolg van een verbijzondering van de kostentoerekening van inzet van ambtelijke capaciteit. De taakvelden Parkeerbelasting en overige belastingen laten een stijging van de lasten zien. Dit is te verklaren door de herziening van de kostentoerekening van de ambtelijke capaciteit. Het taakveld 'Overige baten en lasten' laat een stijgende trend van de lasten zien. De verklaring hiervoor zijn de verwachte lasten voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Naar aanleiding van de laatste bouwprognose zoals bijvoorbeeld voor Vlietvoorde, is er sprake van substantiële areaal uitbreiding ten aanzien van de openbare ruimte. Dit leidt tot hogere onderhoudslasten. Daarnaast lopen de incidentele kosten voor strategische personeelsplanning jaarlijks op met 0,1 miljoen op tot 2020. |
Baten
De baten in het programma Bestuur en ondersteuning nemen in 2018 toe. Dit heeft verschillende redenen.
Het taakveld 'Burgerzaken' schetst vanaf 2019 een daling van de baten. Dit komt door de langere geldigheid van paspoorten.
Het taakveld 'Overhead' laat vanaf 2018 een structurele daling van de baten zien. Dit betreft een vervallen interne doorbelasting van uren.
Binnen het taakveld 'Treasury' stijgt de rente over de eigen financieringsmiddelen door een hoger saldo van de eigen financieringsmiddelen (reserves en voorzieningen).
Binnen de taakvelden 'OZB woningen' en 'OZB niet-woningen' wordt rekening gehouden met een stijging van de inkomsten. De inkomsten stijgen als gevolg van de hogere indexering, de WOZ waarde ontwikkeling en de toename van het aantal woningen.
In taakveld 'Overige baten en lasten' zijn geen baten begroot. Wel is er in 2016 incidenteel een suppletie BTW compensatiefonds ontvangen.
Het taakveld 'Algemene uitkering' neemt toe als gevolg van de toename van de rijksuitgaven (het zogenaamde accres), met € 1,8 miljoen in 2017 (verwerking in de 2e tussentijdse rapportage) en vervolgens nog eens met € 3 miljoen structureel in 2018. De uitkering voor het sociaal domein stijgt. Door aanpassing van de rekentarieven voor de WOZ stijgt de uitkering met € 0,2 miljoen. Voor de VNG is de rechtstreekse uitname uit het gemeentefonds afgeschaft. Dit betekent een hogere uitkering van € 0,2 miljoen. Voor de jaren 2018 tot en met 2020 wordt rekening gehouden met een uitkering voor instroom van asielzoekers van € 0,35 miljoen.
Toelichting reserves
Lasten
In 2018 wordt de reserveverrekening voor de Rietvink verwerkt en in 2019 voor Stompwijk.
Baten
In 2018 wordt de reserveverrekening voor de Rietvink verwerkt en in 2019 voor Stompwijk. Verder zijn er structurele onttrekkingen aan de reserve Herwaardering activa en de reserve Dekking afschrijvingslasten. Met de algemene reserve vrij besteedbaar worden in 2018 en 2019 nog negatieve begrotingsresultaten afgedekt. In 2018 worden reserve middelen ingezet voor 'The mall of the Netherlands' en voor Stedelijke vernieuwingsprojecten.
Geplande investeringen
Taakveld | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0.2 Burgerzaken | 249 | 0 | 0 | 0 | 42 | 0 | 596 | 0 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.4 Overhead | 1.894 | 0 | 638 | 0 | 1.588 | 0 | 1.386 | 0 |
Totaal 0. Bestuur en ondersteuning | 2.143 | 0 | 638 | 0 | 1.630 | 0 | 1.982 | 0 |
Bedragen x € 1.000 |
Het investeringsvolume bestaat grotendeels uit vervangingsinvesteringen voor automatiserings- en vervoersmiddelen. Voor 2018 staan de vervangingen van automatiseringsmiddelen, hard- en software gepland voor € 1,4 miljoen. Daarnaast wordt er voor € 0,7 miljoen geïnvesteerd in nieuwe vervoersmiddelen voor het gemeentelijke wagenpark.
Aandeel in het totaal
Lasten
€ 131.087
22,0%
Baten
€ 131.087
67,0%
Taakvelden
0.1 Bestuur
Tot dit taakveld behoren de facilitering van het college van burgemeester en wethouders, raad en raadscommissies, de ondersteuning van de raad en griffie, de regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking, de lokale rekenkamer, de lokale ombudsfunctie en de accountantscontrole.
De lasten betreffen: de vergoedingen voor raad- en commissieleden, de salarissen en wachtgelden van (voormalige) collegeleden, de kosten van de griffie en de accountantskosten voor de controle van de jaarrekening. In 2018 is er een eenmalige opbrengst met betrekking tot de liquidatie Stadsgewest Haaglanden.
.
Taakveld Bestuur | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.957 | 2.638 | 3.287 | 2.673 | 2.606 | 2.585 |
Baten | 233 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -2.724 | -2.638 | -3.287 | -2.673 | -2.606 | -2.585 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.2 Burgerzaken
Tot dit taakveld behoort de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van burgerzaken. De kaders voor de dienstverlening zijn opgenomen in de "Dienstverleningsvisie Vandaag, Morgen en Verder'. Onder dit taakveld valt onder andere het verstrekken van uittreksels, reisdocumenten en rijbewijzen, het afsluiten van een huwelijk en activiteiten zoals het organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018.
De baten betreffen legesopbrengsten voor de gemeentelijke dienstverlening (onder andere paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen, huwelijken). De lasten betreffen met name personele kosten voor het Servicecentrum.
- Inwoners en ondernemers zijn zeer tevreden over de gemeentelijke dienstverlening
Taakveld Burgerzaken | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.922 | 3.358 | 3.576 | 3.503 | 3.353 | 3.437 |
Baten | 1.491 | 1.518 | 1.521 | 1.175 | 1.175 | 1.175 |
Saldo van lasten en baten | -2.431 | -1.841 | -2.055 | -2.328 | -2.178 | -2.262 |
Bedragen x € 1.000,- |
Gemeenteraadsverkiezingen
Activiteit | Planning |
---|---|
Organiseren gemeenteraadsverkiezing | 21 maart 2018 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Tot dit taakveld behoren taken met betrekking tot onroerend goed dat niet aan een specifiek beleidsveld is toe te delen. Het gaat hier concreet om het beheer, de verhuur en instandhouding van gebouwen en gronden die de gemeente Leidschendam-Voorburg (al dan niet tijdelijk) in bezit heeft. Als concrete voorbeelden kunnen worden genoemd: woningen, bedrijfsgebouwen, de brede school De Waterlelie, inkomsten van de benzineverkooppunten, snippergroen, erfpachten en opstalrechten.
De baten betreffen huur (gronden en panden), inkomsten benzineverkooppunten, retributie opstalrechten en canon erfpachten. Bij de lasten gaat het voornamelijk om de zakelijke lasten, premie opstalverzekering, kapitaallasten en het onderhoud.
- Inwoners en ondernemers zijn zeer tevreden over de gemeentelijke dienstverlening
Taakveld Beheer overige gebouwen en gronden | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 846 | 788 | 1.402 | 1.425 | 1.425 | 1.425 |
Baten | 1.993 | 1.670 | 1.713 | 1.714 | 1.715 | 1.715 |
Saldo van lasten en baten | 1.147 | 883 | 312 | 289 | 290 | 290 |
Bedragen x € 1.000,- |
Gemeentelijke vastgoed
Activiteit | Planning |
---|---|
Gemeentelijke panden op afstoot lijst verkopen | 2018-2021 |
0.4 Overhead
Tot dit taakveld behoren alle kosten die samenhangen met de ondersteuning van het primaire proces.
De lasten betreffen: personeelslasten en materiële lasten behorende bij de ondersteunende functies, de huisvestingskosten en het wagenpark van het ambtelijk apparaat, informatiserings- en automatiseringskosten. De baten betreffen: de doorrekening van ambtelijke uren aan projecten en investeringen en de opbrengsten van het verhuren van gemeentelijke panden.
- Inwoners en ondernemers zijn zeer tevreden over de gemeentelijke dienstverlening
- Raad en inwoners worden goed geïnformeerd over planning en uitvoering van beleid
Taakveld Overhead | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 67.727 | 27.994 | 28.504 | 28.399 | 26.743 | 27.039 |
Baten | 44.211 | 534 | 192 | 192 | 192 | 192 |
Saldo van lasten en baten | -23.516 | -27.461 | -28.312 | -28.207 | -26.551 | -26.847 |
Bedragen x € 1.000,- |
Integraal informatiemanagement
Activiteit | Planning |
---|---|
Centrale opslag en ontsluiting van informatie | 2018-2020 |
Kwaliteit van informatie | 2018-2020 |
Hergebruik van informatie | 2018-2020 |
Planning & Control
Activiteit | Planning |
---|---|
Aansluiting met onze planning- en control producten bij de wensen van de inwoners en raad | 2018-2020 |
Vernieuwde beleidsadministratie en begroting doorontwikkelen | 2018-2020 |
Ontwikkeling digitale dienstverlening
Activiteit | Planning |
---|---|
Aansluiting bij MijnOverheid.nl | 2018-2020 |
Interactie met inwoners over beleid | 2018-2020 |
Data analyse | 2018-2019 |
Nieuw Beleid
Integraal informatiemanagement
Activiteit | Planning |
---|---|
Veiligheid van informatie | 2018-2020 |
Ontwikkeling digitale dienstverlening
Activiteit | Planning |
---|---|
Nieuwe huisstijl realiseren | 2018 |
0.5 Treasury
Tot dit taakveld behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot de treasury-functie. Dit betreft het aantrekken van kort en lang vreemd vermogen en het beheren van de aandelen in Stedin Holding N.V., de Eneco Groep N.V., Dunea en de BNG Bank. Het geraamde jaarlijkse dividend van Eneco is ca 1.1 miljoen. Een grove indicatie van de verkoopopbrengst van de aandelen ligt naar verwachting tussen de € 80 miljoen en de € 100 miljoen. De boekwaarde van de aandelen betreft op dit moment € 2,0 miljoen. De daadwerkelijke effecten worden pas duidelijk bij feitelijke verkoop van de aandelen.
De lasten betreffen rente op kortlopende en langlopende geldleningen. De baten betreffen rente op verstrekte geldleningen en dividend uitkeringen van Eneco, Stedin en BNG Bank. Dunea keert geen dividend uit.
Taakveld Treasury | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 14.047 | 62 | -484 | -524 | -472 | -439 |
Baten | 23.400 | 4.996 | 5.490 | 5.400 | 5.369 | 5.369 |
Saldo van lasten en baten | 9.353 | 4.934 | 5.974 | 5.924 | 5.842 | 5.808 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verbonden partijen
Eneco Holding N.V.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
0.61 OZB Woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting (OZB) op eigendom van woningen. De kaders voor de OZB zijn opgenomen in het tarievenvoorstel en belastingverordeningen 2018. De hoogte van de OZB (+ riool- en afvalstoffenheffing) bepaalt de woonlasten in de gemeente.
De lasten hebben betrekking op de uitvoering van de belasting op eigendom woningen, heffing en waardering woningen, uitvoering OZB en bezwaar en beroep. De baten betreffen de opbrengsten uit de belastingen.
- De lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief in de regio Haaglanden
Taakveld OZB Woningen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 744 | 693 | 304 | 304 | 304 | 304 |
Baten | 10.765 | 8.115 | 8.217 | 8.471 | 8.493 | 8.493 |
Saldo van lasten en baten | 10.021 | 7.422 | 7.912 | 8.167 | 8.189 | 8.189 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.62 OZB Niet-woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting (OZB) op niet-woningen. De kaders voor de OZB zijn opgenomen in het tarievenvoorstel en belastingverordeningen 2018.
De lasten hebben betrekking op de uitvoering van de belasting op eigendom niet-woningen, heffing en waardering onroerende zaken, heffingen invordering en bezwaar en beroep. De baten hebben betrekking op de opbrengsten uit de belasting.
- De lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief in de regio Haaglanden
Taakveld OZB Niet-woningen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 357 | 113 | 113 | 113 | 113 |
Baten | 22 | 2.683 | 2.710 | 3.114 | 3.114 | 3.114 |
Saldo van lasten en baten | 22 | 2.326 | 2.597 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.63 Parkeerbelasting
In Leidschendam-Voorburg zijn gebieden waar gratis of korte tijd geparkeerd kan worden met een parkeerschijf (blauwe zones). Inwoners van de gemeente of bedrijven die gevestigd zijn in een blauwe zone kunnen een parkeerontheffing aanvragen.
Tot dit taakveld behoort de opbrengst van de parkeerontheffing blauwe zone. De kaders voor het parkeren zijn opgenomen in de 'Nota Kaders Parkeerbeleid 2017'. Zie taakveld 2 Verkeer en Vervoer, 2.2 Parkeren.
- Structureel en op de lange termijn kostendekkende heffingen en leges door te voeren
Taakveld Parkeerbelasting | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 62 | 62 | 62 | 62 |
Baten | 198 | 220 | 194 | 194 | 194 | 194 |
Saldo van lasten en baten | 198 | 220 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Bedragen x € 1.000,- |
Jaarlijks monitoren we de kostendekkendheid van de heffingen en leges
Activiteit | Planning |
---|---|
Onderzoeken kostendekkendheid van leges |
0.64 Belastingen overig
Tot dit taakveld behoren overige gemeentelijke belastingen, zoals de hondenbelasting, precariobelasting, toeristenbelasting en reclamebelasting. De kaders voor deze belastingen zijn opgenomen in het tarievenvoorstel en belastingverordeningen 2018.
De lasten hebben betrekking op de uitvoering van de hondenbelasting, precariobelasting op kabels en leidingen en reclamebelasting. De baten betreft de opbrengsten uit de belastingen.
- De lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief in de regio Haaglanden
Taakveld Belastingen overig | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 27 | 243 | 442 | 442 | 442 | 434 |
Baten | 933 | 754 | 756 | 756 | 756 | 608 |
Saldo van lasten en baten | 907 | 511 | 314 | 314 | 314 | 174 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.7 Algemene en overige uitkeringen
Tot dit taakveld behoren de uitkeringen uit het gemeentefonds zoals, de algemene uitkering, de integratie uitkeringen en de decentralisatie uitkeringen. Specifieke uitkeringen (zoals bijvoorbeeld de Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten, de BUIG) behoren niet tot dit taakveld. Deze worden als inkomsten onder het betreffende taakveld verantwoord.
De baten betreffen de algemene uitkering, integratie uitkeringen en decentralisatie uitkeringen uit het gemeentefonds. Er worden geen lasten op dit taakveld verantwoord.
Taakveld Algemene en overige uitkeringen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 101.208 | 94.575 | 100.152 | 101.321 | 102.173 | 102.130 |
Saldo van lasten en baten | 101.208 | 94.575 | 100.152 | 101.321 | 102.173 | 102.130 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.8 Overige baten en lasten
Tot dit taakveld behoren stelposten, taakstellende bezuinigingen, de begrotingsruimte en de post voor onvoorziene uitgaven.
De lasten betreffen onder andere de budgetten voor strategische personeelsplanning en de post voor onvoorziene uitgaven. Er zijn geen inkomsten voor dit taakveld begroot.
Taakveld Overige baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 341 | 28 | 318 | 505 | 307 | 424 |
Baten | 313 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -28 | -28 | -318 | -505 | -307 | -424 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.9 Vennootschapsbelasting
Op dit taakveld wordt de raming van het te betalen bedrag vennootschapsbelasting als last geboekt.
Taakveld Vennootschapsbelasting | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.10 Mutaties reserves
Op dit taakveld worden alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves verantwoord die verband houden met de taakvelden 0.1 Bestuur tot en met 8.3 Wonen en Bouwen. Uitgezonderd hiervan is het taakveld 0.11 Resultaat rekening van baten en lasten.
De baten en lasten betreffen de geraamde toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.
Taakveld Mutaties reserves | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 23.212 | 2.241 | 4.851 | 19.981 | 1.316 | 717 |
Baten | 13.861 | 12.192 | 10.140 | 22.633 | 1.614 | 1.574 |
Saldo van lasten en baten | -9.351 | 9.951 | 5.289 | 2.652 | 298 | 857 |
Bedragen x € 1.000,- |
0.11 Resultaat rekening van baten en lasten
Dit taakveld is het saldo van de rekening van baten en lasten van alle andere taakvelden, inclusief de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves op die taakvelden.
Taakveld Resultaat rekening van baten en lasten | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.471 | 0 | 620 | 1.032 | 1.293 | 1.254 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -8.471 | 0 | -620 | -1.032 | -1.293 | -1.254 |
Bedragen x € 1.000,- |