Inleiding
De gemeente moet veilig zijn en inwoners moeten zich ook veilig voelen. In het veiligheidsdomein heeft de gemeente een regierol; de gemeente kan niet alleen de veiligheid waarborgen. Naast de hulpverleningsorganisaties, zoals politie en brandweer, hebben bedrijven en inwoners ook een eigen verantwoordelijkheid.
1. Veiligheid
Bekijk indicatoren
Verplichte indicatoren
Nr. | Naam | Eenheid | Peiljaar | Waarde | Bron |
---|---|---|---|---|---|
6 | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2016 | 93 | Bureau Halt |
7 | Harde kern jongeren | Aantal per 1.000 inwoners | 2014 | 1,6 | Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) |
8 | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 2,4 | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
9 | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 4,0 | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
10 | Diefstallen uit woningen | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 4,2 | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
11 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2016 | 4,2 | CBS - Geregistreerde Criminaliteit & Diefstallen |
Toelichting op indicator(en)
Deze indicatoren zijn wettelijk bepaald en staan gepubliceerd op Waarstaatjegemeente.nl. De cijfers worden landelijk gegenereerd en hebben betrekking op de peiljaren 2014 en 2016.
1. Veiligheid
Financiële samenvatting
Tabel van lasten en baten
Programma Veiligheid | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Crisisbeheersing en brandweer | 5.648 | 5.669 | 5.870 | 5.649 | 5.649 | 5.649 |
Openbare orde en veiligheid | 428 | 1.621 | 2.002 | 2.034 | 1.997 | 1.997 |
Totaal Lasten | 6.076 | 7.290 | 7.873 | 7.684 | 7.646 | 7.646 |
Baten | ||||||
Openbare orde en veiligheid | -105 | -48 | -48 | -48 | -48 | -48 |
Totaal Baten | -105 | -48 | -48 | -48 | -48 | -48 |
Saldo van lasten en baten | 5.971 | 7.242 | 7.824 | 7.636 | 7.598 | 7.598 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verschillenanalyse Begroting 2017 - Begroting 2018
Lasten
Binnen het taakveld Crisisbeheersing en brandweer is in 2018 ten opzichte van 2017 sprake van een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De oorzaken zijn enerzijds loon- en prijsbijstellingen in de vastgestelde VRH-begroting 2018 en anderzijds het nieuwe overgangsrecht voor functioneel leeftijdsontslag met ingang van 1 januari 2018. De VRH heeft de voorlopige financiële consequenties van het nieuwe overgangsrecht berekend. Voor de gemeente Leidschendam-Voorburg betekent het een verhoging van de FLO-bijdrage met € 120.000 in 2018. Eventuele financiële gevolgen van de nadere uitwerking van het akkoord voor de komende jaren vormen een financieel risico.
Het akkoord over het overgangsrecht is overigens na een ledenraadpleging door het bestuur van de VNG op 6 juli 2017 bekrachtigd. De meerkosten van de nieuwe regeling worden onder andere veroorzaakt door uitbreiding van de periode van inactiviteit/vervroegd uittreden waarover een fiscale boete van 52% moet worden berekend.
Daarnaast is sprake van een verbeterde (hogere) kostentoerekening voor de inzet van ambtelijke capaciteit voor vergunningverlening en beleidsontwikkeling op het gebied van de algemeen plaatselijke verordening.
Baten
-
Geplande investeringen
Taakveld | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten | Uitgaven | Inkomsten |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.2 Openbare orde en veiligheid | 50 | 0 | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Totaal 1. Veiligheid | 50 | 0 | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen x € 1.000 |
Voor het programma veiligheid bestaat het investeringsvolume uit vervangingsinvesteringen voor de handhelds van de handhavers en de tablets van de bouwinspecteurs. In 2018 staat de vervanging van de handhelds op de planning.
Aandeel in het totaal
Lasten
€ 48
4,0%
Baten
€ 48
0,0%
Taakvelden
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Tot dit taakveld behoren alle reguliere taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen. Hieronder vallen brandbestrijding, preventieve maatregelen ten behoeve van de fysieke veiligheid en rampenbestrijding. Voor de taken binnen dit taakveld participeert de gemeente in de Veiligheidsregio Haaglanden. De Veiligheidsregio heeft een eigen begroting waarin de beleidsdoelstellingen zijn verwoord.
De lasten betreffen de bijdrage aan de veiligheidsregio en de kosten voor de eigen crisisorganisatie. Er zijn geen financiële baten.
Taakveld Crisisbeheersing en brandweer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.648 | 5.669 | 5.870 | 5.649 | 5.649 | 5.649 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -5.648 | -5.669 | -5.870 | -5.649 | -5.649 | -5.649 |
Bedragen x € 1.000,- |
Verbonden partijen
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
1.2 Openbare orde en veiligheid
Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Hieronder vallen het opstellen en de uitvoering van het integrale veiligheidsplan, het opstellen van de Algemeen Plaatselijke Verordening, de vergunningverlening op grond van de APV, Drank en Horeca en overige bijzondere wetten, het toezicht en handhaving hierop en de (bestuurlijke) aanpak van de georganiseerde criminaliteit.
De lasten betreffen: personele lasten en de kosten voor het uitvoeren van het integrale veiligheidsplan.
De baten betreffen: de leges voor vergunningen verstrekt op basis van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV)
- Leidschendam-Voorburg is een veilige gemeente, waarin inwoners zich ook veilig voelen
Taakveld Openbare orde en veiligheid | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 428 | 1.621 | 2.002 | 2.034 | 1.997 | 1.997 |
Baten | 105 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Saldo van lasten en baten | -323 | -1.573 | -1.954 | -1.986 | -1.949 | -1.949 |
Bedragen x € 1.000,- |
Woninginbraken
Activiteit | Planning |
---|---|
Maatregelen nemen om het aantal woninginbraken terug te brengen | 2018 |
Jeugdoverlast en -criminaliteit
Activiteit | Planning |
---|---|
Maatregelen nemen om jeugdoverlast en -criminaliteit terug te dringen | 2018 |
Buurtpreventie
Activiteit | Planning |
---|---|
Buurtpreventieteams stimuleren en ondersteunen | 2018 |
Radicalisering
Activiteit | Planning |
---|---|
Maatregelen nemen om radicalisering te voorkomen | 2018 |
Veiligheid ouderen
Activiteit | Planning |
---|---|
Plan van aanpak Ouderen en Veiligheid uitvoeren | 2018 |